maanantai 29. huhtikuuta 2013

Vanha

Musta on tullu vanha. Siis henkisesti. Stressasin kuun alussa syntymäpäiväni alla sitä, että olen taas vuoden vanhempi, enkä vieläkään ole perheellinen, työssäkäyvä tai edes valmistunut. Tämähän olisi erittäin loogista ja tarpeellista pohdintaa, jos ikävuosia olisi vaikka 30 ja risat, mutta näin 21-vuotiaana se ei ole paljon muuta kuin naurettavaa.

Eikä se nyt vielä mitään, etten koe itseäni tuottavaksi yhteiskunnan jäseneksi, mutta kun mä en enää tunnu sopivan ikäisteni joukkoon oikein mitenkään. En ole koskaan ollut mikään suuri bilehile, mutta nykyään yökerhoihin lähteminen suorastaan ahdistaa. Ellei kyseessä ole joku konemusatapahtuma, johon lähden nimenomaan artistin ja musiikin takia, mä en saa baarissa heilumisesta mitään. Päinvastoin: sehän vie rahat, kuulon, hermot ja yöunet. Sen takia en ole viime aikoina missään käynytkään; edellinen baari-iltani taisi olla joskus syksyllä. Mä en tiedä mikä varhaisiän keski-ikä mua vaivaa, mutta paljon mieluummin mä menisin viettämään (alku)iltaa paikkaan, jossa pääsee istumaan, eikä tarvitse huutaa vierustoverille, joisin lasin tai pari hyvää punaviiniä ja olisin vielä saman vuorokauden puolella omassa sängyssä nukkumassa.

Useimpien ikätovereideni mielestä mä olen taatusti tylsä. Tosin olen tylsä myös silloin, kun erehdyn jollekin klubille, koska juon vuodessa varmaan saman verran kuin useimmat yhden illan aikana. Humalatila kevyimmässäkin muodossaan on mun mielestäni erittäin epämiellyttävä, enkä muutenkaan pidä suurempaa juomista mitenkään järkevänä, saati tarpeellisena. Mun käsitykseni hauskanpidosta ei sisällä välttämättä lainkaan alkoholia. Vähän voi juoda - juurikin sen viinilasillisen tai kaksi - mutta siinä vaiheessa, kun toisten juominen jatkuu ja toisten loppuu, päädytään niin eri aaltopituuksille, että joku pilaa jonkun illan. Joko huonoilla vitseillä tai sitten sillä, että on tylsä tosikko (lue: selvin päin), eikä pysty lainkaan tajuamaan, mikä niissä vitseissä oli se hauska kohta.

Onhan tässä toki muutakin kuin kännäämistä kohtaan kokemani antipatia. Mua ei kiinnosta pätkän vertaa, minkä väriset alusvaatteet on nyt muotia tai kuinka pitkä tai lyhyt hameen pitää olla. Mulla ei ole mitään käsitystä uusimmista hittibiiseistä, koska en kuuntele radiota juuri lainkaan. Tunnistan Ismo Laitelan ja Seppo Taalasmaan - ja siihen mun tietoni Salkkareista sitten loppuukin, koska pidän koko sarjaa typeränä ja turhana. Jääkiekko ei herätä mussa suuria tunteita, enkä vielä pari vuotta Tampereella asuttuanikaan ole uhrannut ajatustakaan joidenkin mielestä ilmeisesti kriittisen tärkeälle valinnalle: Ilves vai Tappara? Eikä mulla ole esitellä noloimpia kännitekstareitani, koska niitä ei ole eikä tule. Tässä kohtaa tuleekin sitten se vaivaantunut hiljaisuus, kun säästä on jo puhuttu ja keskustelun kumpikaan osapuoli ei keksi hyvää tekosyytä tilanteesta poistumiselle.

Ehkä mun pitää etsiä mielenlaadulleni sopivaa seuraa varttuneemmista yksilöistä. Räpiköinhän mä niiden kanssa jo muutenkin samoilla vesijuoksuradoilla.

4 kommenttia :

  1. Tykkään tästä. Vähän samaistunkin.

    VastaaPoista
  2. Tiedän tunteen. Tosin mä olin superkänässä heiluva parikymppinen "opiskelija" (suom. pissis ja/tai tuleva alkkis), mutta nyt lapsen myötä tuntuu siltä, että voisi heittää villasukat jalkaan ja ostaa kiikkutuolin. Pikkuveljen tikulta löytyvät hittirallit saavat silmät pyörimään päässä, muodista tai trendijutuista ei ole mitään käsitystä ja alkoholi ei maistu. Meitä jopa vielä joskus pyydetään lähtemään johonkin illanistujaisiin ja yleensä hymyn sijasta naamalle eksyy irvistys. Samat helkkarin naamat öriöriörisemässä samoja vitun juttuja kuin viimeiset 10 vuotta, hehhahahhahahhohhoo, jos joku vielä sattuu sammumaan tai kaatumaan.

    Nimim. Pian 23- vuotias.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Villasukat on lämpimät ja kiikkutuolit kivoja. :) Neule vielä käteen ja telkkari päälle niin mulla ainakin kuluis ilta oikein mukavasti, oli mummoilua tai ei. Mulle suorastaan satelee facebookissa yliopiston ryhmien kautta kaiken maailman tapahtumakutsuja, mutta en mä koskaan osallistu mihinkään, kun se pääteema on aina viina, jonka juominen on sitten vaan verhottu johonkin muka vaihtelua tuovaan asuun.

      Poista

Kaikki asiallisesti ilmaistut ajatukset, tervehdykset, risut, ruusut, ideat ja toiveet otetaan ilolla vastaan. :)